ibis blog

Cadanz organiseert informatiemanagement OCC met IBIS4Projects

12 september 2018

Cadanz organiseert informatiemanagement OCC met IBIS4Projects

Multifunctioneel onderwijs- en cultuurcomplex

Cadanz-Logo-klein-RGB-VS-BE

Bouwcombinatie Cadanz, bestaande uit Boele & van Eesteren en Visser & Smit Bouw, werkt sinds medio 2017 aan het nieuwe onderwijs en cultuurcomplex (OCC) in Den Haag. Dit OCC wordt het sluitstuk van de Haagse Loper in het Spuikwartier, die de stad verbindt. Een multifunctioneel nieuw onderkomen voor de stichting Dans- en Muziekcentrum Den Haag, het Nederlands Danstheater, het Residentie Orkest en het Koninklijk Conservatorium. "Wij realiseren dit gebouw voor de gemeente Den Haag, op basis van een geïntegreerd contract volgens de UAV-GC voorwaarden", vertelt projectleider werkvoorbereiding Walter Hölscher. "Dit betekent dat wij behalve het ontwerp en de uitvoering ook gedurende 25 jaar het onderhoud gaan verzorgen. Om in UO-fase alle disciplines integraal af te stemmen, de kwaliteit van productie engineering te borgen en de overdracht naar uitvoering te stroomlijnen hebben wij gekozen om te werken  met IBIS4Projects."

OCC2018_Turfmarkt

Informatie- en workflowmanagement

Tijdens de uitvoering van grote projecten is het belangrijk dat alle betrokkenen op elk gewenst moment toegang hebben tot de meest actuele informatie. "Omdat een aantal mensen in het bouwteam, waaronder ikzelf, al eerder met IBIS4Projects heeft gewerkt, was die projectmanagentomgeving voor Cadanz al een bewezen oplossing", vervolgt Hölscher. "Vooral het duidelijke inzicht in de status van alle documenten en tot welke fase ze behoren, is een belangrijk voordeel. Maar ook de rapportage met alle documenten die goedgekeurd zijn voor de uitvoering. Deze voorkomt namelijk bij iedereen tijdverlies door het zoeken naar de correcte documentversies. Tenslotte is het altijd en overal toegang hebben tot alle projectdocumenten een groot voordeel. Wij beheren er alles in, waaronder de tekeningen, berekeningen, alle contractstukken, keuringen, verslagen etc."

Projectspecifiek inrichten

"IBIS4Projects is geen standaard software die je vanzelf kunt gebruiken", aldus Hölscher. "De mate waarin je deze omgeving voor het eigen project inricht, beïnvloedt namelijk het rendement. Wij hebben daarvoor Ibis ingehuurd en samen met hen de workflows bedacht en zowel de mappen- als rechtenstructuur opgezet. Daarna hebben zij een korte training voor drie beheerders verzorgd en een introductie voor iedereen die er mee werkt. Verder hebben ze ons projectteam in de beginperiode een dag per week op locatie begeleid. Gezien de centrale rol van IBIS4Projects voor ons informatiemanagement, moeten ook alle toeleveranciers ermee werken. Dat is eenvoudig te organiseren via hyperlinks naar voor hen relevante documenten. In grote projecten wordt tegenwoordig zoveel informatie geproduceerd en verwerkt, dat je deze niet meer zonder zo'n oplossing kunt realiseren."

Interesse in IBIS4Projects? Download onze product leaflet!