Van der Gragt verbetert werkvoorbereiding met Bimsync

Van der Gragt in Wormerveer heeft de voorbereiding van projecten verbeterd met Bimsync. Door het beheer en de toegankelijkheid van alle benodigde informatie te vereenvoudigen, is de foutkans aanzienlijk kleiner geworden en zijn benodigde controles sneller uit te voeren. Werkvoorbereider en BIM-coördinator Jasper Heijnen vertelt zijn praktijkervaringen.

behoefte aan uitwisselingsplatform

Van der Gragt is een middelgroot bouwbedrijf dat al ruim 55 jaar projecten realiseert voor ontwikkelings-maatschappijen, woningcorporaties, gemeenten en particuliere klanten. “Wij bouwen vaak seriematig woningen en appartementencomplexen, waaronder momenteel in de Watermuntstraat in Wormer en Broekerpoort aan de rand van Velserbroek”, zegt Heijnen. “Om de 3D-modellen van een Bouw Informatie Model (BIM), bestek- en werktekeningen en andere projectdocumenten beter met alle betrokkenen te kunnen delen, zijn wij op zoek gegaan naar een makkelijk te gebruiken uitwisselingsplatform. Dat is inmiddels alweer een jaar of vijf de open samenwerkingsomgeving Bimsync van Catenda en Brink.”
 

BIM IN WERKVOORBEREIDINGSFASE 

“Kort nadat ik hier kwam werken is Van der Gragt gestart met het benutten van een BIM om de communicatie en informatievoorziening tijdens de werkvoorbereiding te verbeteren”, vervolgt Heijnen. “Behalve Bimsync gebruiken wij daarvoor Autodesk Revit software en Solibri. Het grootste voordeel dat Bimsync ons in de loop der jaren heeft opgeleverd, is de aanzienlijk kleinere kans op het maken van fouten. Simpelweg omdat iedereen op elk gewenst moment en op elke locatie toegang heeft tot dezelfde actuele bron van de waarheid en elkaars deelmodellen kan bekijken. Verder is een 3D-model voor iedereen eenvoudiger en duidelijker inzichtelijk dan 2D-tekeningen met doorsneden, details en maatvoering.”
 
Bimsync 3
 

SNELLE VISUELE CONTROLES

“Natuurlijk kost het opzetten en samen gebruiken van een 3D BIM in projecten extra tijd, maar die investering verdient zich ruimschoots terug door het voorkomen van kostbare fouten en snelle visuele controles”, licht Heijnen toe. “Sparingen zijn bijvoorbeeld goed te maatvoeren in 2D-tekeningen, maar in een 3D-model zie je direct of ze op de juiste locaties zitten. Wij gebruiken ook kleuren om modellen inzichtelijker te maken. Een ander voordeel van projectinformatie centraal beheren en met elkaar delen via Bimsync, is dat het aantal discussies sterk afneemt. De bouwkundige details en technische installaties in woningen en appartementen worden namelijk voor alle bouwpartners en leveranciers beter inzichtelijk.”

ISSUEMANAGEMENT

“Als er opmerkingen, vragen of verbeterpunten zijn kun je in de BIM-viewer eenvoudig een issue aanmaken en deze aan iemand toewijzen om te beantwoorden, of op te lossen”, vertelt Heijnen. “Issuemanagement is een belangrijke functionaliteit van Bimsync die het digitaal samenwerken ondersteunt, zowel op kantoor en op de bouwplaats, als met derden. Behalve in de 3D-modellen kan dat sinds kort ook op een 2D DWG en PDF. Tijdens de jaren dat wij met Bimsync werken, is de software aanzienlijk uitgebreid met veel handige functies. Kijkend naar de toekomst willen wij het gebruik van Bimsync meer gaan uitbreiden naar de uitvoering en voor onze projectcalculaties automatisch hoeveelheden uit het BIM gaan halen.” 

Meer informatie? Neem contact op met onze accountmanager!
Yasper
Voor hulp en advies

Vraag het aan Joy

j.wansleeben@brink.nl 010 237 01 00 Ik heb nu een vraag